torstai 27. helmikuuta 2014

Riittääkö rakkautta?

Keskustelufoorumi 14.3. Rovaniemellä

Rakkaudesta on puhe 14.3. klo 18.00 alkaen, kun Rovaniemen kansalaisopistossa on vieraana lappilainen kirjailija Mirjam Kälkäjä. Keskustelufoorumissa pohditaan rakkauden eri ulottuvuuksia – pakeneeko rakkaus arjesta vai muuttaako se ihmisen?

Tilaisuuden tavoitteena on tuoda esille näkemyksiä välittämisestä ja keskustelua rakkauden kokemuksista. Keskustelemme aiheesta rennossa ilmapiirissä, toistemme mielipiteitä kunnioittaen. Teemaan on tarkoitus löytää erilaisia näkökulmia mahdollisimman monipuolisen tiedon tuottamiseksi yleiseksi tiedoksi ja yhteiseen muistioon.

Mirjam Kälkäjä
Yhteys-foorumien tavoitteena on edistää kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia ja vuorovaikutusta. Tapaamisissa käsitellä arjen teemoja ja etsitään yhdessä avaimia elämän eri vaiheisiin. Kussakin tilaisuudessa aiheeseen johdattelee alansa huippuvieras. Seuraavat foorumit järjestetään huhtikuussa ja kesäkuussa.


Riittääkö Rakkautta? -foorumin vieras kirjailija Mirjam Kälkäjä asuu Torniossa. Hän on kirjoittanut paljon Petsamosta ja käsitellyt teoksissaan yhteisöstä poikkeavia yksilöitä ja muita elämän orpoja.

Tilaisuus järjestetään Rovaniemen kansalaisopistossa osoitteessa Rovala 5. Ilmoittautuminen kahvitarjoiluja varten toimistoon 040 487 3010 tai www.rovala.fi/kansalaisopisto

Tilaisuudet järjestävät yhteistyönä YHTEYS - Yhdessä tekemisen yhteisöt hanke ja Rovaniemen kansalaisopisto.

Lisätietoja:
YHTEYS-hankkeen projektikoordinaattori Jenny Viitanen
jenny.viitanen@ulapland.fi




maanantai 24. helmikuuta 2014

Miesten ääni Tampereelta - nyt luettavissa!

Tammikuussa järjestetty keskustelufoorumi ”Mies ja vapaa-aika” oli tarkoitettu kaikille Tampereen ja lähikuntien miehille, jotka ovat kiinnostuneet vaikuttamaan ja keskustelemaan vapaa-ajan mahdollisuuksista. Koosteet foorumin alustuksista ja käydyistä keskusteluista on vapaasti luettavissa Google Drive muistiossa - täältä!

Foorumiin osallistui yhdeksän iältään 16–65 -vuotiasta miestä. Foorumin aluksi kuultiin näkemyksiä ja kokemuksia kentältä – alustajat aiheeseen olivat Pekka Huttunen Miessakit ry:stä ja Jukka Tukia Miesten kansalaistalo Mattilasta.


Foorumin yhtenä tarkoituksena oli aktivoida miehiä mukaan kansalaisopistotoimintaan keskustelevan ja osallistavan vaikuttamisen kautta. Nykypäivänä vähemmistö kansalaisopistojen kurssilaisista on miehiä ja erityisen pieni on työikäisten miesopiskelijoiden osuus. 

 
Jos miehiä saataisiin runsaammin joukoin mukaan opistojen kursseille, tämä voisi vahvistaa heidän omakohtaista elinikäisen oppimisen kokemustaan. Miehet kokisivat itsensä entistä vahvemmin aktiivisina kansalaisina, jotka voivat vaikuttaa omaan henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiinsa. Kursseille osallistuminen voisi myös luoda yhteisöllisyyden kokemuksia miesten välille, mikä helpottaisi selviytymistä tiukentuvan työelämän paineissa.

torstai 6. helmikuuta 2014

Foorumitoiminta ja aktiivinen kansalaisuus

Mitä on kansalaisuuteen kasvaminen muuttuvassa maailmassa? Aikuiskasvatuksen tutkijatapaamisessa 6.2. esitellyt YHTEYS-foorumit herättivät kiinnostuneita kysymyksiä teemaryhmässä, jossa pohdittiin moninaisia kansalaiskäsityksiä. Keitä ovat foorumeihin osallistuvat aktiiviset kansalaiset ja miten tämä yhdistyy kansalaisena kasvamiseen? 



Mitä YHTEYS onkaan? Pähkinänkuoressa koostettuna:


Toteutetuissa YHTEYS-foorumeissa on kutsuttu kuntalaisia keskusteluun ajankohtaisista teemoista. Foorumit alustettiin ennen pienryhmissä tapahtunutta keskustelua ja yhteistä loppukeskustelua.


Aktiivista kansalaisuutta toteuttavia foorumeita olemme tarkastelleet osallisuuden, yhteisöllisyyden ja tiedostamisen kautta nojaten freireläisen vapautuksen pedagogiikkaan.


Esittelimme tapausesimerkkejä toteutetuista foorumeista Tampereella Ahjolan kansalaisopistossa, Posion kansalaisopistossa ja Rovaniemen kansalaisopistossa.


Esitellyt johtopäätökset tiivistetysti:



tiistai 7. tammikuuta 2014

Mikä on miesten vapaa-aikaa?

Mies ja vapaa-aika keskustelufoorumi Tampereella

Perjantaina 24.1.2014
klo 17.00–20.30
Saukkola, luokka 10, Vainiokatu 2

Mitä harrastat vapaa-ajallasi? 
Mikä ylipäätään on vapaa-aikaa nykypäivänä? 


Tilaisuudessa keskustelemme näistä kysymyksistä miesten kesken, yhdessä ja nimenomaan työikäisen miehen näkökulmasta. Kiinnostuksemme kohteena on myös miesten suhde kansalaisopistoon. Miksi kansalaisopiston kursseilla opiskelijoiden suuri enemmistö on vuodesta toiseen naisia? 

Keskustelemme aiheesta rennossa ilmapiirissä, toistemme mielipiteitä kunnioittaen. ”Hullutkin” ideat ovat sallittuja ja jopa suotavia! Foorumin aluksi kuullaan näkemyksiä ja kokemuksia kentältä – alustajat aiheeseen ovat Pekka Huttunen Miessakit ry:stä ja Jukka Tukia Miesten kansalaistalo Mattilasta.

Tilaisuus on tarkoitettu 18–65-vuotiaille miehille ja sen järjestää Yhteys-hanke yhdessä Ahjolan kansalaisopiston kanssa.

Lisätietoa ja kahvitarjoilun vuoksi ennakkoilmoittautumiset: juha.kauppinen@ahjola.fi 


Osallistu myös Ahjolan kansalaisopiston toteuttamaan internet-kyselyyn, jossa kartoitetaan miesten ajatuksia kansalaisopistosta. Parin kysymyksen verran pureudutaan siihen, miten miehet viettävät vapaa-aikansa. Kysely on auki 15.1.2014 asti. Kysely on nimetön. 

Mies ja vapaa-aika-lomakkeen voit täyttää täällä:
http://tinyurl.com/kzobcfg

Jokainen mielipide ja idea on meille arvokas!


 

perjantai 13. joulukuuta 2013

Posion nuoret avoimesti oppimassa

Posion kansalaisopisto ja YHTEYS – Yhdessä tekemisen yhteisöt hanke kokosi joukon nuoria posiolaisia keskustelemaan yhteiseen kansalaisfoorumiin teemasta ”Avoimet oppimisympäristöt”. Haluamme tämän muistion avulla tuoda esille niitä kokemuksia ja ajatuksia joita tavallisella opiskelijalla aiheesta oli kerrottavanaan.


Tilaisuuden alussa kuulimme lyhyen alustuksen kunnanjohtaja Tomi Timoselta sekä projektikoordinaattori Jenny Viitaselta. Puhe keskittyi muistuttamaan kuinka oppiminen lisää osaamistamme ja osaaminen on taas pääomaa – sijoitus tulevaisuuteen. Kaikkialla voi oppia, mutta mitä ja missä haluaisimme itse oppia?
 

Foorumin toisessa osassa siirryimme työskentelemään pienryhmissä, joissa käsittelimme annettuja kysymyksiä kirjaten muistiinpanot. Jokainen pääsi esittämään näkökantansa halutessaan ja tuli kuulluksi. Osallistavan keskustelun kautta pyrittiin löytämään mahdollisimman erilaisia ja perusteltuja näkökulmia monipuolisen tiedon tuottamiseksi sekä yleiseksi että myöhemmin päättäjien tiedoksi.


Ajatukset käytiin vielä yhdessä lävitse ja osallistujat saivat tuoda mielipiteensä esille niistä asioista, jotka he kokivat teeman kannalta merkittävimmiksi ja vaikuttavimmiksi.

Alla on tiivistelmä käydyistä keskusteluista. Merkittävimmäksi oppimisympäristöksi nousi netti, jolloin yhtä yksittäistä sisältöä ei korostettu, vaan kokonaisuutta eri mahdollisuuksineen. Lisäksi uutiset ja kesätyöpaikka saivat ääniä lopussa suoritetussa mielipiteenmittauksessa.

Missä kaikkialla voit oppia? Minkälaisia oppimisympäristöjä haluat kokeilla ja käyttää?

Keskusteluissa tuotiin esille, että monesti emme tunnista epävirallista oppimista, jota tapahtuu joka päivä. Se ei ole sidoksissa kouluun tai koulupäivään. Opimme huomaamattamme virheistä ja pystymme hyödyntämään arkielämässä opittuja taitoja elämässä ja työssä – osaamme kävellä, tunnistaa värejä ja tehdä tiskejä.

Lisäksi kerrottiin kuinka koulun ulkopuolella tapahtuvassa oppimisessa, kuten esimerkiksi työharjoittelussa kasvaa oma-aloitteisuus ja rehellisyys. Siksi toivottiin lisää käytäntöä oppimiseen ja tavoitteiden mukaisesti sopivasti teoriaa mukaan tukemaan.
Muista oppimisympäristöistä käytiin seuraavia keskusteluja:

Koti
Kotona oppii tekemään kotitöitä ja kehittämään taitoja joita tarvitsee asuessaan omillaan
Kotona opittua saa suoraan hyödynnettyä ja sovellettua työelämässä. Jos on töissä ravintolassa ja työtehtäviisi kuuluu tiskaus, niin tiedät mistä siinä on kysymys, koska kotona olet joutunut tekemään tiskejä (neuvotellen)

Harrastukset
Harrastuksissa oppii ylläpitämään kuntoa ulkoillessa
Muita taitoja esim. mopon korjaaminen, esiintyminen
Saa ajan kulumaan

Matkustaminen
Ulkomailla tutustuu ja oppii erimaiden kulttuureja
Samalla pääsee kokeilemaan kielitaitoa ja oppii käyttämään kieltä
Tutustuu uusiin ihmisiin

Media
Lehdet, televisio, netti

Työpaikka/kesätyöpaikka
Oppii työn ohessa uusia taitoja kuten kielitaitoa, rakentamista ja sosiaalisuutta. Esimerkkitapauksessa oli kesällä rakennustyömaalla saanut tehdä töitä monen eri kansallisuuden kanssa ja työn oppimisen ohessa oli päässyt harjoittelemaan englannin käyttöä.
Saa soveltaa osaamistaan ja oppimaansa käytännössä

Liikenne
Mopolla liikkuessa tutustuu ja oppii liikennesäännöt ja yleisesti kulkemaan liikenteessä

Tapahtumat (esim. konsertit)
Sosiaalisuus – oppii olemaan muiden ihmisten joukossa
Huom! tiedotusta enemmän nuorille, jos esimerkiksi järjestetään bussikuljetuksia jonnekin tapahtumaan
Parannettavaa, koska aina ei informaation kulku ei toimi - nuorisotoimen tarjonta ei päädy nuorten  tietoon. Internetin kautta tiedottamista voisi tehostaa, esim. LANUTI:n  sivujen kautta. 
Luonto
Erätaidot ja luonnon arvostaminen

Internet
Yhteydenpito netin välityksellä (koko maailmaan)
Tiedon saanti helppoa, monipuolista

Miten verkossa voi mielestäsi oppia ja missä?

Yleisesti ottaen asiat jotka kiinnostavat ovat enemmän käytännön asia, eikä vain koneella ja netin kautta opittavia/saatavia. Oleellista on osata oikeat hakusanat, niin silloin voi opetella soittamaan vaikka kitaraa videoiden avulla. Tiedonhalu netistä on kaikkien oikeus ja toive.

Uutiset

Videot

Blogit ja vlogit
Seuraamalla eri blogeja, kuten vaihtari, lifestyle, ruoka, urheilu saa tietoa eri aiheista.
Koulussa opettaja pitänyt blogia ja siellä tehtävänä on ollut vastata. Toimintatapa on tuttu, mutta itse ei tunne tarvetta pitää.

Keskustelupalstat

Pelaaminen verkossa
oppii puhumaan (englanniksi), toimimaan yhdessä, käymään asioita läpi ja tuntemaan erilaisia ihmisiä

Verkko-opintojen eri vaihtoehtoja
verkko-opintoina omien opintojen täydentäminen, Optimassa kaikki opinnot, tentit, keskustelut, luennot. 
Online-opiskelu
Skypen kautta on ollut mahdollista opiskella, jos on ollut home allegia eikä voi olla normaalissa koulutilassa
Verkko-opintojen avulla koulujen välinen yhteistyö monipuoliseksi - esim. valinnaisia opintoja ja enemmän opiskelijoita jos koulut tekisivät yhteistyötä verkon välityksellä. Kursseja tai niiden sisältöjä ja tehtäviä voisi tarjota ristiin eri koulujen välillä.

Hyvät puolet

aikaan ja paikkaan sitoutumatonta opiskelua
koulujen välinen yhteistyö monipuolistaisi valinnaisia opintoja, enemmän opiskelijoita

Huonot puolet

Vaarana yksinäisyys ja kontaktin puute
Nykyiset hitaat nettiyhteydet ja ohjelmien kaatuminen kesken työnteon 
Huono istumisasento  
mahdollisesti väärää tietoa
netissä esiintyvää tietoa täytyy osata tiivistää ja väärä tieto tulee osata itse suodattaa pois.

Lisäksi kommentoitiin koulumaailman oppimisympäristöjen kehittämistä ”unelmoiden”:      

Viihtyisyys tärkeää, sisustukset lisäisivät viihtyisyyttä
Biljardihuoneessa joskus tungosta, kaikki haluaa sinne
Lukiolaisille istumatilaa, sohvia lisää.
Ulkona pidettävät oppitunnit olisivat mieleen, luokissa tulee kuumaa, koska ovat pieniä oppilasmäärälle.
Kuvaamataito valinnaisena on tuonut ulkona työskentelyn mahdollisuutta.
Olisi mukava olla sisällä päivittäin kaksi välituntia.